Suoramyynti, Verkostomarkkinointi, Vinkit

Erota luotettava suoramyyntiyritys huijauksesta

Verkostomarkkinoinnissa ja pyramidihuijauksissa on tiettyjä yhtäläisyyksiä. Niitä ei tule kuitenkaan sekoittaa keskenään. Näin erotat ne toisistaan.

Oletko törmännyt kiinnostavaan liikeideaan verkostomarkkinoinnin parissa? Kannattaa varmistaa, ettet ole osallistumassa johonkin laittomaan huijaukseen. Ns. pyramidihuijaukset ovat luoneet valitettavia mielikuvia suoramyynnistä. Nämä kuitenkin eroavat selvästi aidoista verkostomarkkinointi-ideoista.

Verkostomarkkinointi vs. pyramidihuijaus

Suoramyynnissä työskentelevä myyjä/partneri/yrittäjä tilaa kattoyritykseltä tuotteita ja myy niitä eteenpäin. Samalla tämä värvää uusia ihmisiä osaksi verkostoa, jotka jatkossa tilaavat itse tuotteita. Myyjä saa voitot omista myynneistään ja provision värväämiensä ihmisten myynneistä. Usein verkoston kasvattamiseen liittyy jotain etuja tai bonuksia, kuten työsuhdeautoja, lomamatkoja, tuotealennuksia yms. Tienaamisen lisäksi myyjä liittyy osaksi laajempaa tuoteyhteisöä. Myyjä voi esimerkiksi osallistua kattoyrityksen järjestämiin koulutuksiin, seminaareihin ja muihin kokoontumisiin.

Pyramidihuijaukset toimivat myös verkostoa kasvattamalla. Huijausta ylläpitävät pyrkivät keräämään mukaan mahdollisimman paljon hyväuskoisia ja kerätä näin mahdollisimman paljon rahaa nopeasti. Ero aitoon verkostomarkkinointiin on siinä, miten verkostoa pyöritetään. Pyramidihuijauksen ainoa oikea päämäärä on tehdä rahaa, kun verkostomarkkinointiyrityksen päämäärä on myydä tuotetta. Päältäpäin nämä kuulostavat samalta asialta, mutta ero on olemassa.

Useimmat aidot suoramyyntifirmat eivät pyydä myyjiltään suuria investointeja heti alkuun, varsinkaan käteissumman muodossa. Jos verkosto myy esimerkiksi vitamiineja, myyjän tulee tietenkin ostaa myytävät vitamiinit tukkuhintaan itselleen, mutta tämän lisäksi maksuja ei pitäisi olla. Huijausyritys taas usein pyytä ”sijoitusta” toiminnan aloittamiseen—selvä varoitusmerkki.

Aitoja tuotteita myyvät verkostoyritykset panostavat usein markkinatutkimukseen, mainontaan, brändäykseen yms. Näillä on myös jokin konkreettinen tuote/palvelu myytävänä. Huijausyritys on usein epämääräisempi tavoitteidensa, markkinoiden laajuuden ja brändin suhteen. Tuleeko yrityksen sivuilta nopeasti ja helposti selväksi, mitä tuotteet ovat ja kenelle ne on tarkoitettu? Pyramidihuijauksessa tietoa voi joutua etsimään.

Kuten jo todettu, suoramyyntiyritys tähtää tuotteiden myyntiin, ei pelkästään verkoston kasvattamiseen. Pyramidihuijauksessa taas ainoa merkityksellinen asia on verkon nopea kasvu ja rahan tuottaminen. Jos liikeidea painottaa verkoston luomista joka käänteessä, tämän tulee soittaa hälytyskelloja.

Näiden kahden kysymyksen esittäminen helpottaa asiaa:

Onko liikeidea suunniteltu niin, että teen helpommin rahaa värväämällä muita itse tuotteen myynnin sijaan?
Saako värväämisestä suoria palkkioita, mutta myynnistä ei? Jos saa, tämä on merkki mahdollisesta pyramidista. Kaikilla verkostoyrityksillä on kyllä kannustimia verkoston luomiseen esim. uusien nimikkeiden ja näiden mukana tulevien etujen muodossa, mutta ne ovat toissijaisia itse tuotteiden myynnin kannalta.

Tutustu tuotteeseen ja yritykseen huolella ennen toiminnan aloittamista

Ennen kuin ryhdyt jonkin yrityksen myyntiedustajaksi, kerää siitä ja sen tuotteista mahdollisimman paljon tietoa etukäteen. Tutustu yrityksen myyntimateriaaliin, toimintamalliin ja markkinointiin. Keskustele niin muiden myyjien kuin asiakkaiden kanssa tuotteista. Varmista, että asiakkaat saavat tuotteensa ja ne ovat laadukkaita. Katso onko yritys protestilistalla tai muissa ongelmissa.
Jos liikeideaa mainostavat ylistävät sitä maasta taivaisiin, kannattaa olla varovainen. Luottamus tuotteisiin on asia erikseen, mutta rajansa kaikella. Jos lähtökohta on ”näin paljon teet rahaa” on kyse luultavasti huijauksesta.

Järki käteen

Aidon suoramyyntiyrityksen tunnistaa tuotelähtöisestä toiminnasta, läpinäkyvyydestä, tavoitettavuudesta ja konkreettisista tuotteista. Pyramidihuijauksen tunnistaa etukäteen pyydettävistä sijoituksista, värväyksen painottamisesta ja tietynlaisesta epämääräisyydestä. Nyrkkisääntönä on tutustua liikeideaan huolella ennen toiminnan aloittamista ja jättää kaikki hommat väliin, jossa firma vaatii rahaa etukäteen.

Vinkkaa ystävälle!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *