Suoramyynti, Verkostomarkkinointi, Vinkit

Positiivisia kokemuksia suoramyynnistä, verkostomarkkinoinnista

positiivisia kokemuksia

Suoramyynti on vaativa laji. Myyminen ylipäätään on haastavaa, jos siis poissuljetaan K-marketin kassalla työskentely. Myynnissä pitää mennä ihmisten lähelle (ei välttämättä kirjaimellisesti), osata kuunnella ja löytää se kulma, mitä kautta saa kauppaa aikaiseksi.

Ihmiset ovat erilaisia ja myyjän tulee osaa käsitellä kaiken tyyppisiä. Pitää osata myös varautua kielteisiin vastauksiin ja paukkuviin oviin (tai korvalle lyötyihin luureihin). Haukkuja ja paheksuntaakin saattaa joutua kuulemaan. Haasteena on osata suhtauta näihin asiallisesti ja nokkiin ottamatta.

Yhtenä viikkona voi tulla kauppoja joka päivä, toisena ei yhtään. Tällainen vaihtelu, epävakaisuus on monille paha paikka. Säännöllisyys on suorastaan arvo useimmille. Myyjän, varsinkin suoramyyjän, tulee varautua ja omaksua se, että palkan saa vain oman työnsä kautta. Jos ei ole saanut myyntiä vähän aikaan, tästä täytyy osata ponnistaa ja yrittää kahta kovempaa – eikä vain heittää pyyhettä kehään.

Halusin blogissa kertoa, että suoramyynnisäkin voi menestyä ja jopa ponnistaa ennennäkemättömille, uusille urille. Olenkin jo antanut vinkkejä alalle pyrkiville ja neuvoja myynnissä menestymiseen. Löysin kuitenkin netistä muutaman inspiroivan tarinan, jotka halusin jakaa eteenpäin. Näistä pieniä otteita ohessa.

Reijo Laine, vinkkejä suoramyyntiin:

“Suoramyynti on omalla tavallaan kovalla hommaa. Itselleen ja työnantajalle on syytä olla rehellinen, mutta samalla pitää olla sitkeyttä. Ominaisuuksiaan ei siis kannata värittää liikaa, työssä pärjää parhaiten omana itsenään ja tekemällä parhaansa.”

”Sinnikäs pitää olla ja leveä hymy huulilla”

Kari Raade, suoramyyntikokemuksistaan:

“Hyvinä päivinä syntyi useita kauppoja ja sitten saattoi mennä päiviä, että kauppoja ei tullut lainkaan. Silloin piti muistutella itselleen, että vain kuukauden keskiarvolla on väliä. Toisinaan työpäivät venyivät aamusta myöhäiseen iltaan. Provisiomyynti oli kannustavaa ja motivoivaa, koska siinä voi periaatteessa ansaita kuinka paljon tahansa. Kattoa tai ylärajaa ei ole.”

Christer Holm, suoramyynnissä menestymisestä:

”Kaikille myynnissä menestyville löytyy silti yksi yhteinen nimittäjä ja se on pitkäjänteisyys. Hyvä myyjä ei koskaan luovuta ensimmäiseen tappioon, vaan yrittää sitkeästi uudelleen. Koskaan ei tiedetä, minkä oven takaa syntyy uusi kauppa.”

Pirjo Isorinne, suoramyyntialan kriitikoille:

”Ehkä sun negatiivinen mielikuva voi tulla myös siitä, että jos sinulla on kokemusta yrityksistä/työpaikoista, joissa pomot vaativat alaisiltaan liikaa ja teettävät työt heillä? Tiedän, että tämmöisiä työpaikkoja on ja ne ovat henkisesti todella kuluttavia, mutta muistathan, että maailma on pullollaan myös ihania ja hyviä pomoja. Kun katson suoramyyntiyrityksiä tänä päivänä, huomaan, että ne ihmiset, jotka saavat todella huomattavia tuloja, myös tekevät todella paljon töitä auttaakseen niin asiakkaitaan kuin omia myyjiään.”

Jenni Mutka, suoramyyntikokemuksistaan:

”Parasta tässä työssä on se, että tulon määrällä ei ole ylärajaa. Edes taivas ei ole rajana sille miten paljon tällä voi halutessaan saada tuloa. Kun taas työntekijänä sinulla on X € palkka eikä yhtään enempää.”

”Verkostomarkkinointi on siis yksi tapa tehdä töitä siinä missä muutkin. Se on hyvin samankaltaista liiketoimintaa kuin yksityisyrittäjänä oleminen mutta ilman taloudellisia riskejä. Eli ihan hemskatin hyvä juttu kaikin puolin.”

Aika osuvia mietteitä omien kokemuksieni perusteella. On reilua sanoa, että suoramyyjänä joutuu tekemään ainakin alkuun enemmän työtä kuin perus palkkatyössä. Yhtälailla kuin yrittäjänä joutuu miettimään työasioita usein kellon ympäri. Vaivaa oman toimintansa kannattavaksi kasvattamiseen täytyy nähdä. Kaikille tällainen ei sovi, jos ei lahjakkuuden, niin viimeistään persoonallisuuden takia.

Huolimatta siitä, jääkö alalle pitemmäksi aikaa vai ei, suoramyynnissä vähintäänkin oppii monia hyödyllisiä taitoja, joista tulee varmasti hyötyä oman yrityksen perustamisessa tai uran luonnissa markkinointialalla. Suoramyyjänä toimiminen ei vaadi suuria sijoituksia, edellytyksiä tai koulutusta. Jos luonnetta riittää, kannattaa siis kokeilla. Muista kuitenkin, että hyvän tyypin lisäksi tulee olla hyvä tuote/firma, jota edustaa. Kannattaa esim. tutustua aiempaan artikkeliini PM-Internationalista.

Tsemppiä!

Vinkkaa ystävälle!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *