Suoramyynti, Toimijat, Verkostomarkkinointi

Suoramyyntifirmat: PM-International & FitLine

Yksi suurimmista Suomessa toimivista suoramyyntifirmoista on maailmanlaajuinen PM-International AG. Yrityksen tuotteet ovat lisäravinteita (FitLine) ja kauneudenhoitotuotteita (BeautyLine). Kerron hieman firmasta, sen tuotteista ja sen tarjoamasta suoramyyntimahdollisuudesta. Virallinen blogi (FitLine Fakta) on toinen hyvä paikka tutustua firmaan ja sen tuotteisiin.

fitline kauppa

PM-International on Euroopan suurimpia suoramyyntiyrityksiä. Sen perusti vuonna 1993 nykyään sen hallituksen puheenjohtajana toimiva Rolf Sorg. Yrityksen pääkonttori on Luxemburgissa ja sillä on toimintaa yli 40 maassa, noin 400 varsinaista työntekijää ja arviolta yli 150 000 itsenäistä jälleenmyyjää. Yrityksen toiminta on ollut viime vuosina nousujohteista; vuoden 2016 maailmanlaajuinen liikevaihto oli 460 miljoonaa dollaria, 30 % nousu edellisestä vuodesta. Arvioiden mukaan samanlaisella nousulla liikevaihto ylittää miljardin dollarin rajan vuonna 2020.

Markkinoiden kasvu näkyy Suomessakin. Suomen osaston liikevaihto on noussut vuoden 2013 6,4 miljoonasta vuoden 2016 22,6 miljoonaan euroon, eli miltei nelinkertaistunut. Menestyksen tarkkoja syitä voi olla vaikea selvittää, mutta PM-Internationalilla on vakaa 24 vuoden toimintapohja, pitkälle kehitetty ja laadukkaat tuotteet ja sen toimintaan on helppoa liittyä mukaan. Varsinkin FitLinella on myös aseenaan usean saksalaisen ja itävaltalaisen urheilujärjestön yhteistyö ja ammattiurheilijan edustus. Harva suoramyyntifirma voi leveillä samankaltaisilla saavutuksilla.

FiLine-tuotteet

PM-Internationalin suosituin tuoteperhe ovat FitLine-ravintolisät. Näihin kuuluu erinäisiä vitamiini/mineraali/aminohappo yms. lisäravinnejauhoja, joita nautitaan veteen sekoitettuna ja esimerkiksi erityistä yrttiteetä ja probioottista jogurttia. FitLine-perheessä löytyy ravintolisiä lähes jokaiseen käyttötarpeeseen (painonhallinta, vatsan toiminta, unen saaminen) ja ne soveltuvat niin lapsille, aikuisille kuin vanhuksille. Suosituin yksittäinen tuotepaketti lienee ns. Optimaalisetti, johon kuuluu FitLine Activize, FitLine Basics ja FitLine Restorate -jauhot. Näitä käytetään päivittäin yhdessä tärkeiden ravintoaineiden säännölliseksi saamiseksi.

Toinen PM:m tuoteryhmä on BeautyLine-kosmetiikkatuotteet. Näihin kuuluu niin ryppyjä vähentäviä, ihoa puhdistavia ja hoitavia voiteita kuin suihkugeelejä. Omien tutkimusteni mukaan nämä ovat vain pienessä osassa Suomen osaston myynnistä FitLinen suosioon verrattuna.

Molempien tuoteperheiden toiminnan takeena on PM:n patentoima NTC-ravintoaineiden siirtomenetelmä, jonka avulla ravintoaineet saa yrityksen mukaan imeytymään huomattavasti perinteisiä vitamiinipillereitä tehokkaammin – 90 % imeytyminen verrattuna 30-50 % imeytymiseen.

FitLine-tuotteista löytyy paljon keskustelua verkossa, niin kuin suoramyyntituotteista yleensä. Osa käyttäjistä suorastaan vannoo FitLinen toimivuuden nimeen, kertoen kuinka heidän yleinen hyvinvointinsa on parantunut merkittävästi ravintolisien käytön aloittamisen jälkeen. Kritiikkiäkin löytyy, tosin tämä keskittyy enemmänkin PM-International liiketoimintamalliin kuin itse tuotteisiin. Esimerkiksi FitLinen suhteellista hintaa on kritisoitu, mutta yleisen esimerkin mukaan Optimaalisetin käyttö maksaa noin kahvikupin verran päivässä. Se, onko tämä kallista vai ei, lienee kunkin itsensä päätettävissä.

PM-Internationalin jälleenmyyntijärjestelmä

PM-International myy tuotteitaan vain suoraan verkkokaupastaan tai jälleenmyyjiensä kautta. Tuotteita voi ostaa vain omaan käyttöönsä jos haluaa, mutta jälleenmyyjäksi ryhtyminen ei vaadi muuta kuin rekisteröintiä, tuotteiden ostoa ja 22 euron liittymismaksua. Jälleenmyyjä ansaitsee suoraan myydyistä tuotteista ja keräämistään ”bonuspisteistä”. Samoin bonusta saa saavutettuaan tietyn myyntirajapyykin. Verkostoon uusia ihmisiä värväävä saa osingot tiimijäseniltään ja alennuksia tilatuista tuotteista. Myynnin kasvaessa jälleenmyyjän nimike verkoston sisällä muuttuu ja mitä korkeampi nimike, sitä enemmän voi käyttää hyödykseen erilaisia lisäetuja.

PM-Internationalin tarjoamia lisäetuja myyjilleen ovat mm.

  • Koulutusohjelma: Mahdollisuus saada ilmaista/edullista koulutusta ja opastusta tuotteista ja yleisesti myynnistä, verkoston toiminnasta sekä muista oleellisista asioista.
  • Edustusauto: International Marketing Manager -tasosta lähtien käyttöönsä saa työsuhdeauton maksuttomalla leasing-ohjelmalla. Auton merkki voi olla tasosta riippuen Kia, BMW tai Porsche.
  • Matkaetu: Ilmaisia aurinkomatkoja Euroopassa ja muualla maailmassa. Menestyneimmät voivat mm. käydä vierailemassa perustaja Rolf Sorgin huvilalla Rivieralla.
  • Eläkeohjelma: Menestyneille myyjille tarkoitettu, maailman suurimman vakuutusyhtiön kanssa tehty eläkeohjelma, jossa PM-International maksaa lisäeläkettä jopa 1250 euroa kuukaudessa.

Miten PM-International eroaa muista suoramyyntiyrityksistä

PM-International on tosiaankin Euroopan suurimpia suoramyyntiyrityksiä ja sillä on vahva maine varsinkin kotimaassaan Saksassa. Se tunnetaan yhtenä menestyneimmistä keskikokoisista saksalaisista yrityksistä ja sillä on useampia sponsorisopimuksia saksalaisten urheilijoiden ja urheiluliittojen kanssa.

Toinen asia, mikä erottaa PM-Internationalin kilpailijoistaan on sen pitkäaikainen yhteistyö laadunvalvontatoimijoiden ja tutkimuslaboratorioiden kanssa, joiden avulla yritys pyrkii kehittämään jatkuvasti tuotevalikoimaansa. Viime vuonna PM aloitti yhteistyön Luxembourg Institute of Technologyn (LIST) kanssa, tavoitteenaan kehittää luontaistuotealan tutkimusta ja tuotteiden kehittämistä.

Kolmanneksi vielä mainittakoon toistamiseen PM:n poikkeuksellinen opastusohjelma. Jälleenmyyjäksi ryhtymiseen kuuluu 50 euron edestä opetusmateriaalia ja demotuotteita kaupan päälle. Myyjä saa halutessaan koulusta ja ohjeistusta tuotteista, niiden markkinoinnista, myynnistä ja yrityksen toiminnan pyörittämisestä. Tätä eivät suurin osa suoramyyntiyrityksistä tietääkseni tarjoa

Lopuksi mielipiteeni

Verkostomarkkinointi on kiistelty ala. Kuten jo aiemmassa artikkelissa totesin, suuri osa ihmisistä pitää järjestelmää epäilyttävänä tai suorastaan pyramidihuijauksena. Tämä ei kuitenkaan vastaa todellisuutta, varsinkaan PM-Internationalin kohdalla. Heidän myymänsä tuotteet ovat tutkittuja ja tarkkailtuja ja niillä on kaikki asianomaiset viralliset laatu- ja turvallisuusluokitukset. Yrityksellä itsellään on laajaa kansainvälistä toimintaa, yhteistyötä erilaisten järjestöjen kanssa ja sponsorisopimuksia. Yritys ei ole Suomessa joutunut samojen kohujen keskelle, kuin esim. Zinzino aikoinaan.

Itselläni on yhteistyöstä firman kanssa vasta vähän kokemusta. Suuri osa tuntemistani myyjistä myyvät lähinnä FitLinea muun hyvinvointi-/kauneusalan yrityksen sivussa, esimerkiksi hierontapalvelujen ohessa. Tiedän kuitenkin jo pari myyjää, jotka ovat mm. käyneet edellä mainituilla etelänmatkoilla. Eli menestys Suomen markkinoillakin on mahdollista. Mitä tulee verkostomarkkinointiin, uskon että firman jatkuvassa nousussa olevat tulokset ja tuotteiden laatu kantavat sen pidemmälle monet muut kilpailijat. Mistään hajustekynttilöiden myynnistä ei ole kyse.

Vinkkaa ystävälle!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *