Suoramyynti, Verkostomarkkinointi

Mitä on Suoramyynti – Verkostomarkkinointi

verkostomarkkinointi

Suoramyynti on markkinoinnin muoto, jossa henkilö toimii itsenäisesti jonkin yrityksen tuotteiden myyntiedustajana ja myy niitä eteenpäin omalla panoksellaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kattoyritys toimittaa tuotteet suoraan myyjille tai asiakkailleen, eikä tukkujen kautta kauppoihin. Tämän lisäksi yritys antaa oheismateriaalin, välineitä, työsuhde-etuja (esim. logoilla varustetun auton) ja koulutuksia sekä opastusta tuotteiden myymiseen, joiden avulla myyntiedustaja sitten myy tuotteita omalla panoksellaan.

Suoramyynnissä myyntiedustaja vastaa itse omista kuluistaan, asiakkaiden tavoittelusta, tuotteiden markkinoinnista näille ja muista käytännön asioista. Myyjä ostaa sen verran tuotteita, kuin uskoo pystyvänsä niitä myymään. Myyntiä voi siis tehdä päätoimisesti tai vaikka muiden töiden tai opiskelun ohessa. Myyjä pitää voitot omasta myynnistään ja mahdollisesti provision oman verkostonsa jälleenmyyjistä. Suoramyyntiä voi siis verrata esim. franchise- ja affiliate-toimintaan sekä jälleenmyyntiyrittäjyyteen.

Pitkään toiminnassa olleiden yritysten edustamisen yksi etu on se, että paljon työtä on jo tehty etukäteen esim. tuotetestausten, markkinointitapojen ja myynnin ratkaisujen suhteen. Tuotteet ovat pääsääntöisesti laadukkaita, brändi on valmiiksi suunniteltu ja liiketoiminnan perustat ovat rakennettu. Myyntiedustajan tarvitsee huolehtia pääosin vain myynnistä ja verkostonsa laajentamisesta.

Suoramyynnissä (tunnetaan myös nimellä verkostomarkkinointi) on monia etuja sellaiselle tyypille, joka haluaa lähteä itsenäisempään ansaitsemiseen, mutta ei välttämättä halua perustaa kokonaan uutta yritystä. Aloituskynnys on pieni, sillä toiminnan aloittaminen vaatii käytännössä vain pienen alkusijoituksen tuotteiden hankkimisen muodossa ja vaivannäköä omaan markkinointiin ja asiakasverkostonsa rakentamiseen. Periaatteessa kuka tahansa voi aloittaa hommat myyntiedustajana, jos asennetta ja innostusta löytyy.

Tästä päästäänkin myyntiedustajana menestymisen ytimeen ja verkostomarkkinoinnin varsinaiseen pohjaan; myyjän omaan panokseen, innostukseen ja asenteeseen. Paljon löytyy tarinoita siitä, kuinka suoramyynnissä ei voi tienata, kuinka koko toiminta on huijausta tai kyseenalaista. Kaikki tällaiset väitteet ovat epätosia.

Verkostomarkkinoinnissa tienaa sitä paremmin, mitä innokkaammin myy tuotteita asiakkaille ja tuo lisää ihmisiä osaksi verkostoa. Tällä en tarkoita jatkuvaa tyrkyttämistä kaikille vastaantuleville, vaan nimenomaan oikean kohderyhmän löytämistä ja asiakkaiden tehokasta tavoittelua esim. rentojen ja tiedontäytteisten asiakastapaamisten muodossa. Ei mikään tuote myy itseään laadusta huolimatta ja tätä eivät kaikki ihmiset ymmärrä. Kokemuksesta voin sanoa, että verkoston rakentamiseen menee kyllä aikaa ja vaivaa, mutta suunnittelemalla toimintaansa ja oikealla asenteella voi alkaa ansaita yllättävän nopeastikin, huolimatta omasta sijainnista koko verkostossa.  Samaa mieltä on Heidi Ekholm-Talas, ”verkostoitumisen kuningatar”, joka kommentoi asiaa näin blogissaan:

”Minua huvittaa myös väitteet, ettei verkostomarkkinoinnilla voi tienata tai että vain organisaation ylimmät tienaavat. Voin kertoa, että välillä minun tiimiläiset ovat tienanneet enemmän, kuin minä. Ja itse olen tienannut ensimmäisestä kuusta lähtien enemmän, kuin moni minun yläpuolellani oleva. Yksinkertaisesti se tienaa, joka tekee ja auttaa muita. Tienaaminen tässä yhteydessä tarkoittaa siis laskuttamista, koska kyseessä on yrittäjänä toimiminen”

Myös vertaukset pyramidihuijauksiin ovat täysin yliammuttuja. Näissähän yleensä pyydetään rahaa etukäteen jotain epämääräistä, tulevaa voittoa vastaan. Suoramyynnissä voit ostaa tuotteita aivan oman harkintasi mukaan ja ansaitset nimenomaan oman myyntisi perusteella. Tässä ei pitäisi olla mitään epäselvää. Lisäksi, miten pelkästään Suomen suoramyyntimarkkinoiden arvo pyörisi sadoissa miljoonissa euroissa ja miksi aktiivisia myyjiä olisi miltei sata tuhatta, jos yritysten toiminnassa olisi jotain epämääräistä?

Suomen suoramarkkinointiliitto, tai Asiakkuusmarkkinointiliitto, valvoo alan yrityksiä ja ylläpitää sääntöjä, jotka pitävät toiminnan eettisenä ja läpinäkyvänä. Suomen säännösyhteiskunnassa eivät laittomasti tai epäeettisesti toimivat yrityksen selviäisi montaa vuotta ilman tutkintoja tai valituksia. Ala on kuitenkin ollut voimissaan jo 90-luvulta lähtien ja nyt jatkuvassa kasvussa. Kaiken lisäksi suoramyyntiyritysten tuotteet ovat valvottuja siinä missä kaikki muutkin; esimerkiksi ravintolisät ja vitamiinivalmisteet ovat Eviran hyväksymiä. Näiden tuotteiden ostaminen merkittävältä suoramyyntiyritykseltä ei ole sama asia, kuin tilaisi jotain kiinalaisesta, merkkituotteiden halpoja kopioita myyvästä verkkokaupasta.

Näin loppuun pitää kyllä sanoa, että ala ei kuulu kaikille. Suoramyyntiin ei kannata lähteä mukaan, jos ainoa motivaatio on nopea rikastuminen tai jos ei ole valmis oppimaan jatkuvasti uutta. Työ tulee ottaa aivan yhtä vakavasti kuin oma yritys ja toiminnan kannattavuuteen täytyy panostaa aikaa, vaivaa ja luovaa voimaa. Omia tuotteitaan täytyy myydä varsinaisille, verkoston ulkopuolisille asiakkaille eikä vain verkostonsa jälleenmyyjille. Noudattamalla tätä ajattelua elätin itseni toiminnalla jo puolessa vuodessa.

Aion tulevaisuudessa kirjoittaa lisää aiheesta, omista kokemuksistani ja vinkeistäni aloitteleville myyntiedustajille. Toivottavasti palaat lukemaan aiheesta lisää.

Vinkkaa ystävälle!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *