FAQ

Mitä verkostomarkkinointi on?

Verkostomarkkinointi on kauppaa, jossa henkilö myy valitsemansa yrityksen tuotteita ja itse verkostoa muille itsenäisenä toimijana. Useimmissa verkostoissa tienaa myydyistä tuotteista ja hankituista uusista jäsenistä. Myyntiedustaja saa käyttöönsä kattoyrityksen materiaalit, tukihenkilöstö, opastusta yms. Lain edessä myyjä on itsenäinen, yksityinen elinkeinonharjoittaja ja tämä vastaa itse menoistaan; samoin voitot tulevat pääosin itselle.

Sopiiko myyntiedustajuus minulle?

Verkosto- tai suoramarkkinointi sopii kaikille, jotka haluavat omatoimisempaa ja itsenäisempää työtä, mutta eivät aivan pysty tai halua perustaa omaa kivijalkaliikettä. Toisaalta myyntiedustajana voi toimia myös sivutoimena tai osana varsinaista yrittäjyyttä. Työ kyllä vaatii luovuutta, ystävällisyyttä ja avointa mieltä, kokeilunhalua ja sinnikkyyttä—omat voitot riippuvat yksinomaan omasta panoksesta. Taloudellista pohjaa pitää olla sen verran, että pystyy alkuun hankkimaan myytävät tuotteet ym. materiaalin.

Verkostomarkkinointi huijausta?

Alasta on paljon keskustelua internetin keskustelupalstoilla. Yleinen käsitys tuntuu olevan suhteellisen negatiivinen; jotkut vertaavat verkostoja pyramidihuijauksiin, puhelinmyyntiyrityksiin ja muuhun hieman epämääräiseen toimintaan. Todellisuudessa verkostomarkkinointi ja pyramidit ovat kuin mandariineja ja sitruunoita; loppujen lopuksi täysin eri asioita. Suomessa on n. 85 tuhatta myyntiedustajaa verkostohommissa ja useampi miljoonien liikevaihdon omaavaa yritystä. Eiköhän nämä yritykset olisi jo kaatuneet ja myyjät vararikossa, jos kyse olisi huijauksesta.

Voiko tällä elättää itsensä?

Loppujen lopuksi myyjät itse vastaavat menestyksestään. Itse tienaan elantoni pääosin myyjänä, jonkin verran yksittäisiä freelance-hommia tulee ohessa tehtyä. Hommat ovat onnistuneet osaltani siinä mielessä hyvin, että ajelen pääosin työsuhdeautolla; vastaavia porkkanoita on lähes kaikilla suoramyyntiyrityksillä. Kun valitsee kattoyrityksensä ja myytävät tuotteet itse, sekä suunnittelee myyntinsä ja toimintansa asianmukaisesti, ei työ eroa perinteisestä yrittäjyydestä paljoa. Erona on tosin tuotteiden valmiiksi kehitetyt brändit, oheismateriaali ja muu vastaava. Suurin osa kattoyrityksistä antaa kyllä opastusta ja tukea jälleenmyyjilleen tarpeen vaatiessa.

Vinkkaa ystävälle!