Suoramyynti, Vinkit

10 vinkkiä suoramyyntiuran aloittamiseen

suoramyyntiura

Olet löytänyt itseäsi kiinnostavan verkostomarkkinointiyrityksen joko intohimojesi kautta tai vaikka ystävän välityksellä. Hyppy uudelle uralle kiinnostaa, mutta tunnet itsesi hermostuneeksi; tämä on normaalia, kaikki elämänmuutokset aiheuttavat niin epävarmuutta kuin innostusta. Et tiedä aivan, mitä odottaa, miten aloittaa toiminta järkevästi tai miten tehdä siitä kannattavaa. Luettelen tässä kymmenen yksinkertaista vinkkiä, jolla saat hyvän startin uuteen uraasi ja oikean asenteen työssä menestymiseen.

Pohjatyö on kaiken perusta
Ennen kuin aloitat varsinaiset myyntityöt ja markkinoimisen, luo itsellesi vakaa pohja. Kysy rohkeasti neuvoja sinut värvänneeltä henkilöltä tai muilta verkoston jäseniltä. Pyydä kaikkea mahdollista oheismateriaalia mitä voit ja etsi niitä itse verkosta. Käy tapaamisissa ja seminaareissa, jos sinulla on siihen mahdollisuus.

Valmistaudu kysymyksiin
Harvemmin kukaan ostaa mitään tai lähtee mihinkään mukaan ilman, että tietää mistä on kyse. Mieti jo ennalta, mitä kaikkea potentiaalinen asiakas voi kysyä, mitä vastaväitteitä heillä voi olla ja miksi palveluasi/tuotettasi kannattaa ainakin kokeilla. Luo konkreettinen suunnitelma siitä, miten käytännössä alat markkinoida tuotettasi.

Tunne verkostosi ja organisaatiosi
Pyri tietämään kaikki mahdollinen myymistäsi tuotteista, kattojärjestöstä, verkoston jäsenistä ja heidän toiminnastaan. Tutustu tavoitteissaan onnistuneisiin henkilöihin ja mieti, itä yhteistä heillä on; mikä on heidän menestyksensä salaisuus?

Ole aito ja eettinen
Suoramyynti saa osittain huonoa mainetta kyseenalaisten myyntipuheiden ja tyhjien lupausten takia. Ole rehellinen siitä, mitä tuotteet ovat, mihin niitä käytetään ja miksi niitä kannattaa ostaa. Älä ikinä luo kuvaa siitä, että tuote on johonkin muuhun tarkoitukseen kuin se tosiasiassa on: tällainen toiminta saa ihmiset tuntemaan huijatuiksi ja tämä tuottaa aina huonoja tuloksia.

Älä pommita lähipiiriäsi
Vaikka innostuisitkin toden teolla siitä verkosta, johon olet liittynyt, älä anna sen viedä järkeäsi mennessään. Voit tietenkin olla avoin ja positiivinen urastasi, mutta älä tyrkytä tuotteita sukulaisille tai ystävillesi, elleivät he osoita aitoa kiinnostusta asiasta. Kukaan, joka on näissä hommissa menestynyt, ei tehnyt sitä myymällä vain puhelimestaan löytyneille nimille. Keskity niihin ihmisiin, jotka etsivät mitä sinulla on tarjolla.

Myy itse tuotetta, älä verkostoa
Monet keskittyvät suoramyynnissä liikaa vain verkostonsa kasvattamiseen. Tämä on tietenkin pitkän aikavälin tavoite, mutta itse tuotteen kuulu olla etusijalla. Ne ihmiset jotka todella rakastavat tuotetta, lähtevät myös helpommin verkostoon mukaan. Löydä tapoja tuoda itseäsi ja tuotettasi esiin niille, jotka sitä etsivät. Pelkästään ilmaisen näytekappaleen antamisella voi olla suuri merkitys uskottavuudellesi ja auttaa sen saanutta toteamaan tuotteen toimivuuden.

Olet johtaja, et värvääjä
Vaikka juuri uran aloittaneena voi tuntua oudolta ajatella itseään johtajana, juuri tämä asenne on ratkaiseva menestyksessä. Älä etsi lisää verkoston jäseniä ”mahdollisimman paljon, mahdollisimman nopeasti” tyylillä, vaan aseta tavoitteeksesi auttaa muita onnistumaan. Onnittele kun heillä menee hyvin ja auta tarpeen vaatiessa.

Kasvata karismaasi
Verkostomarkkinointi on yhä pitkälti face-to-face myyntiä. Vaikka internetinkin välityksellä voi tehdä kauppaa kasvottomasti, juuri oma tyylisi ja sinun kasvosi luo uskottavuutta ja luottamusta. Kun uskot asiaasi ja muut näkevät sen sinusta, on menestyminen paljon helpompaa.

Aseta tavoitteita ja saavuta ne
Pyri tietämään kuinka paljon sinun tulee myydä tuotteita ja kuinka monta uutta jäsentä sinun täytyy saada kuukausi- tai vuositasolla itsesi elättämiseen. Kun otat huomioon, että myyntitilanteen onnistumisprosentti ei voi olla täysi 100, laske, kuinka monta ihmistä sinun täytyy tavata tavoitteesi saavuttamiseen. Löydä aina uusia tapoja uudistaa ja tehostaa prosessejasi. Tällä tavalla varmistat kasvun.

Älä lannistu ja muista palata asiaan
Joskus henkilö voi kieltäytyä tarjouksestasi, vaikka vain kiireidensä vuoksi, mutta voi silti olla kiinnostunut asiasta. Jos havaitset tällaista, muista pyytää puhelinnumeroa, sähköpostia tai vaikka Facebook-profiilia yhteydenpitomahdollisuuden luomiseksi. Luo listaa ja palaa asiaan, joko sovittuna ajankohtana tai vaikka puoli vuotta myöhemmin. Älä kuitenkaan pommita näillä asioilla, se luo vain negatiivisen mielikuvan sinusta.

Tässä oli yksinkertaisia neuvoja toiminnan aloittamiseen. Verkostomarkkinoinnissa pätee monet samat asiat kuin muissa myyntitöissä, mutta mielestäni persoonallisuus ja oma asennoituminen merkitsevät tavallista enemmän. Kun potentiaaliset asiakkaat tuntevat sinut ja ymmärtävät miksi olet niin innostunut asiasta, on heidänkin helpompi innostua. Rajansa kuitenkin kaikella, eli pidä jalat maanpinnalla äläkä anna asian vallatta jokaista elämäsi osa-aluetta.

Vinkkaa ystävälle!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *